Het komt niet vaak voor, maar soms heb je weleens ‘per ongeluk’ contact met een eindgebruiker. Deze keer, via de chat op onze website, was het helaas een wat verontruste hoteleigenaar, die zijn frustratie bij mij neerlegde. Frustratie, die makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Het volgende was het geval, tijdens het plaatsen van een nieuwe cv-ketel constateerde het installatiebedrijf een lekkage. Omdat dit bedrijf niet over een gaslekzoeker beschikte, opperde zij om het systeemplafond over een lengte van 20 meter open te maken. Aangezien de gasleiding hierboven gemonteerd zat, zou op die manier makkelijk uit te zoeken zijn waar de lekkage vandaan kwam. Men dacht aan een perforatie van de gasleiding door montage werkzaamheden. Als hotelier, met een continue stroom van gasten die bij je komen om lekker te ontspannen, is dit natuurlijk verre van ideaal en daarom besloot hij er niet mee in te stemmen.
Alternatief van het installatiebedrijf in kwestie, was het huren van een gaslekzoeker, met een flinke verhoging van de kosten. De klant heeft op basis daarvan besloten om een second opinion te vragen bij een ander installatiebedrijf, die standaard een gaslekzoeker in zijn bezit had. Na een korte controle bleek de lekkage bij een koppeling te zitten en was het openbreken van het plafond duidelijk niet nodig.
Ondanks dat het eerste installatiebedrijf waarschijnlijk met alle goede bedoelingen zijn klus had uitgevoerd, is de kans klein dat deze hotelier weer gebruik zal maken van zijn diensten. Natuurlijk kan je als installatiebedrijf niet op alles voorbereid zijn, maar bij het installeren van CV ketels is het toch wel erg handig om een gaslekzoeker in je bezit te hebben. Heb je geen idee waar je moet starten, dan help ik je graag, dat is nu juist mijn specialisme en dat doe ik veel liever dan een hotelier gerust stellen!